קצין בכיר: "החשאיות תרמה למהלך; חטיבת הקומנדו פרושה בשטח"

קובי פינקלר No Comments on קצין בכיר: "החשאיות תרמה למהלך; חטיבת הקומנדו פרושה בשטח"

מבצע "מגן צפוני" • קצין בכיר טוען בשיחה עם כתבנו: "חיזבאללה הופתע" • על מלאכת איתור המנהרות: "משימה קשה שנלמדה תקופה ארוכה" • על המצב כרגע מעל פני השטח: "חיזבאללה הוריד פרופיל אבל איננו לוקחים סיכונים"

אילוסטרציה
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

"החיזבאללה מאד הופתע והורתע", כך קובע היום (רביעי) קצין בכיר בפיקוד הצפון עם תחילת היום השני למבצע מגן צפוני למיגור פרוייקט המנהרות של החיזבאללה. בצה"ל אומרים כי יש שליטה כמעט מוחלטת בפרויקט המינהור של החיזבאללה וכי השמירה על הסודיות בכל רובדי הצבא היתה אבן דרך משמעותית בהצלחת המבצע שיארך לפי ההערכות מספר שבועות.

לדברי הקצין: "הרמטכ"ל רצה כבר לפני חודשיים לצאת למבצע אבל אנחנו בפיקוד הצפון ביקשנו עוד ועוד זמן להתארגן ולהניח את כל היסודות להכנת המבצע הזה", אמר וסיפר כי בשום שלב, בעת הזו, לא היתה אף מנהרה מוכנה לשימוש וכי פרק זמן של חודשים מפריד בין השמשת המנהרות למציאות כיום.

לפי המידע שנאסף בצבא מטרת המנהרות היתה לאפשר לכח קדמי ומהיר של החיזבללה בסדר גודל של פלוגה לפרוץ החוצה, להשתלט על שטחים וצירים מרכזיים (כדוגמת ציר 90) לבתר את המושבה מטולה או מקומות נוספים ואז לאפשר לכוחות נוספים לעבור דרך הגדר פנימה לשטח ישראל עם כוחות גדולים. "הערכתי היא שניתן להשמיד את המנהרות כולן משטח ישראל בדוגמא לזו שפעלנו ברצועת עזה ולא להיכנס לעימות בשלב זה עם החיזבאללה, שמצא עצמו כאמור מופתע ביותר ואף השיג את כוחותיו לאחור בשל הממצאים החדשים", אומר הקצין.

תיעוד

ובחזרה לעבר. כבר בשנת 2015 הבינו בצבא שיש סבירות לכך שהחיזבאללה בנה תוכנית מתקפה שאחד ממרכיביה הוא המנהרות ההתקפיות. לשם כך בנה ארגון הטרור מבנים ומפעלים תמימים לכאורה, כמו בוואדי לקט בשולי הכפר קילא לייצור בלוקים. ההסוואה מבחינתו היתה מושלמת: מקום נמוך שאי אפשר להבחין בו, פינוי עפר וחול למרחק של כעשרה ק"מ ממקום המפעל, עבודה בשעות היום בלבד כדי למנוע רעשים, צוות מצומצם ומספר שותפים.

"לאתר מנהרה או מנהרות כאלו בתוואי של 130 ק"מ היתה משימה קשה", אומר הקצין ומסביר שפריצת הדרך היתה בשנה האחרונה לאחר מיפוי ססמי של כל השטח. "כבר מהקיץ היינו מוכנים לפעולה אבל דחינו אותה כדי ללמוד על כל ההיקף".

בשטח ניתן לראות את הדחפורים הכבדים, את מסות העובדים שרובם עובדים אזרחיים ואת המיכשור הטכנולוגי המאפשר הצצה פנימה לתוואי המנהרה. עשרות מטרים מפרידים בינה לבין מטעי הקיוי של מטולה ומאות מטרים מבתיה של המושבה מטולה.

איזנקוט סטריק

הרמטכ"ל והמפקדים בשטח אתמול | צילום: דו"צ

"החיזבאללה אמנם הוריד פרופיל, אבל אנחנו לא לוקחים סיכונים. לכן נפרסה בשטח כל חטיבת הקומנדו המיומנת כדי לתת מענה מבצעי מהיר בעת הצורך ולצידה לוחמים מיחידות סדירות של הצבא. אם החיזבאללה יגיב, חיל האוויר מוכן בהיקף גדול של כוחות, כך גם חיל הים וכשתכננו כולם את המבצע הגדול הזה נלקח הכל בחשבון", אומר הקצין לסיום.



0 תגובות